آشنایی با اصول قیمتگذاری در خیاطی
یکی از موضوعاتی که برای خیاطان همواره مورد سوال است، نحوه قیمتگذاری در خیاطی میباشد. موضوع اصلی این است که قیمت تمام شده برای دوخت یک لباس را چگونه محاسبه کنیم، تا هم به خیاط اجحاف نشود و هم مشتری راضی باشد.
قیمت اتحادیه معیاری برای قیمتگذاری در خیاطی
معمولاً خیاطان مانند هر کسب و کار دیگری اتحادیه دارند. اتحادیه وظیفه قیمتگذاری دوخت انواع لباسها را بر عهده دارد. اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد، قیمتگذاری اتحادیهها اصولی نیست یا در مورد تعیین قیمت برای بعضی از خدمات دارای نقصان است. به همین دلیل در خیاطی زنانهدوزی نمیتوان به قیمتگذاری اتحادیه تکیه کرد.
تعیین قیمتگذاری خیاطی بر اساس شرایط منطقهای
قیمتگذاری در خیاطی به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال یک مزون که در منطقهای شیک واقع شده است و اجارۀ ماهیانه بالایی را میپردازد به طور قطع قیمتهای بالاتری را برای خدمات خود به نسبت یک کارگاه معمولی تعیین میکند. به همین نسبت افرادی که در منزل به خیاطی اشتغال دارند، ممکن است تقاضای مبلغ کمتری از مشتریان خود داشته باشند.
از سویی دیگر تجربه یک خیاط بر روی قیمتگذاری در خیاطی تاثیر میگذارد. خیاطی که دارای تجربه بالایی است برای خدماتی که به مشتریان ارائه میدهد پول بیشتری را دریافت میکند.
فرمول قیمتگذاری کارهای خیاطی در سال ۱۴۰۱
با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم برای خدمات مختلف خیاطی زنانهدوزی، میتوانیم قیمتهای پایهای را تعیین کنیم. توجه شود که این قیمتها به صورت حداقل قیمت است و با توجه به تجربه و مهارت خیاط یا نوع کارگاه و مزون میتواند شیوه قیمتگذاری کارهای خیاطی تغییر کند.
برای قیمتگذاری در خیاطی باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که:
- آیا لباس به صورت شخصی یا د مزون دوخته میشود؛
- یا لباس به صورت سریدوزی در کارگاههای تولیدی دوخته میشود.
همچنین خیاطانی که به صورت شخصی کار میکنند معمولا به دو دسته تقسیم میشوند:
- خیاطهای عمومی: همه مدل کار از دوخت لباس، تعمیر و… را قبول میکنند؛
- خیاطهای تخصصی: تنها به دوخت یک مدل خاص از لباس میپردازند. مثلا لباس مجلسی یا دوخت لباس عروس.
به طور قطع خیاطی که به صورت تخصصی در یک زمینه خاص فعالیت میکند، اجرت بیشتری را برای خدمات خود دریافت خواهد کرد، زیرا بالطبع کیفیت کار او بالاتر است.
حداقلهای قیمتگذاری در خیاطی زنانه دوزی
در جدول زیر شاهد حداقل قیمت برای دوخت انواع لباس زنانه هستیم. این قیمتها بر اساس برآوردهایی که آکادمی آرامه از سطح شهرهای مختلف انجام داده است، به دست آمدهاند. البته همانطور که قبلا هم گفتیم این قیمتها ممکن است بر اساس منطقه یا کیفیت کار خیاطی تغییر کنند:
ردیف | عنوان خدمت | هزینه به تومان |
---|---|---|
۱ | دوخت مانتو ساده یقه گرد | ۱۵۰ هزار تومان |
۲ | دوخت مانتو لاییکوبی | ۳۰۰ هزار تومان |
۳ | کت و دامن | ۲۲۰ هزار تومان |
۴ | دوخت شلوار | ۱۲۰ هزار تومان |
۵ | دامن آستردار و کلاسیک | ۱۲۰ هزار تومان |
۶ | دوخت انواع پالتو | بسته به مدل از ۵۰۰ هزارتومان تا ۸۰۰ هزار تومان |
۷ | دوخت لباس مجلسی، پیراهن عصرانه، پیراهن آستردار | بالای ۴۰۰ هزار تومان |
۸ | پیراهن مجلسی با روکش دانتل و کار دست | ۹۰۰ هزار تومان |
۹ | قیمت دوخت لباس عروس | حداقل از ۳ میلیون تا ۷ میلیون برای مدلهای خاص بالای ۷ میلیون تومان |
۱۰ | قیمت دوخت شومیز | ۱۵۰ هزار تومان |
۱۱ | قیمت دوخت سوتین | از ۸۰ هزار تومان به بالا |
۱۲ | قیمت دوخت چادر | ۱۲۰ هزار تومان |
۱۳ | قیمت تعمیر شلوار | ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان |
قیمتگذاری در خیاطی به تجربه خیاط بستگی دارد. یک خیاط باتجربه برای دوخت یک لباس زمان کمتری را میگذارد. زیرا با تجربهای که به دست آورده است، سرعت عمل خود در خیاطی را افزایش داده است. تخصص داشتن و دوخت تمیز دو معیاری است که مشتریان حاضر هستند بابت آنها هزینه بیشتری را به خیاط پرداخت کنند.
سایر عوامل موثر بر روی قیمتگذاری در خیاطی
علاوه بر هزینهای که خود یک خیاط به عنوان دستمزد دریافت میکند، هزینههای اجاره کارگاه تولیدی یا مزون دوخت لباس، هزینههای مواد مصرفی، هزینه آب و برق، افت تجهیزات دوخت و… نیز بر روی قیمت تمام شده دوخت یک لباس اثرمیگذارد. کیفیت پارچه نیز در برخی از مواقع بر روی نرخ دوخت لباس اثرگذار است.
این که یک خیاط تجربه کافی داشته باشد و بتواند به مشتریان خود مشاوره لازم در زمینه طراحی لباس را بدهد نیز بر روی قیمتگذاری خیاطی اثر میگذارد.
نحوه قیمتگذاری کار خیاط در مزونها
برای خیاطی که در یک مزون کار میکند و اندازهگیری و پرو لباس با خود مزوندار است و تنها خیاط وظیفه برش و دوخت لباس را بر عهده دارد، میتوان دستمزد خیاط را از کل مبلغ دریافتی به صورت ۵۰ درصد حساب کرد. یعنی هر مبلغی که مزوندار برای دوخت لباس میگیرد نصف آن به خیاط و الباقی آن به مزوندار تعلق مییابد.
نحوه قیمتگذاری کار خیاطی در کارگاههای تولیدی
معمولا در کارگاههای تولیدی، کارها به صورت سریدوزی تولید میشود. به همین دلیل در این کارگاهها کار برشکاری با چرخ کاری متفاوت هستند. در یک کارگاه تولیدی، برشکار ۴۵% قیمت دوخت لباس را دریافت میکند. چرخکار حدود ۳۰ درصد و مدیر کارگاه نیز ۲۵ درصد را برای خود بر میدارد. البته خیاطان در بسیاری از کارگاههای تولیدی خیاطی، بر مبنای حقوق قانون کار استخدام میشوند و شرایطی که در بالا گفته شد برای مواقعی است که خیاط به صورت درصدی دستمزد دریافت کند.
کلام آخر
در قیمتگذاری خیاطی، علیرغم تمامی نکاتی که در بالا گفتیم، باید توجه کنیم که حس خوب مشتری بسیار مهم است. مشتری که با رضایت، پول دوخت یک لباس را میدهد؛ به طور قطع مجدد هم به مزون شما مراجعه خواهد کرد و به همراه خود مشتریان جدیدی را هم خواهد آورد. مشتریمداری موضوعی است که اگر در کنار قیمتگذاری به آن توجه کنیم میتواند راز موفقیت هر خیاطی شود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با انواع دوخت
آشنایی با انواع دوخت و نحوه کوکو زدن به پارچه از جمله مهمترین مهارتهایی است که یک خیاط باید به آن مسلط شود تا بتواند لباس تمیزی را بدوزد.
آشنایی با بهترین برنامه آموزش خیاطی
برای یادگیری هنر خیاطی باید برنامه آموزش خیاطی جامع داشت که توسط مدرس مجربی تدریس شود. با آکادمیآرامه میتواند خیاطی را اصولی و از صفر تا صد آموزش ببینید.
یادگیری خیاطی در خانه بدون کلاس حضوری
یادگیری خیاطی میتواند زمینه ساز اشتغال پایدار برای افراد بسیاری شود. برای یادگیری خیاطی بدونکلاس و در منزل میتوان به سراغ فیلمهای آموزشی در آکادمی آرامه رفت.
آموزش دوخت مانتو
با آموزش دوخت مانتو یک خیاط میتواند برای مشتریان خود براساس آخرین مد و فشن روز به دوخت انواع مانتوهای زنانه براساس کاربردهای مختلف بپردازد.
نکات مهم در راه اندازی کارگاه خیاطی در خانه
برای راه اندازه کارگاه خیاطی در خانه باید به نکاتی توجه داشت. رعایت این نکات کمک میکند تا بتوان خیلی سریع به نتیجه مورد انتظار دست پیدا کرد.
ویژگی افراد خوش پوش چیست؟
ویژگی افراد خوش پوش به آنها کمک میکند تا در فعالیتهای روزمره با اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر مشارکت کنندو احتمال موفقیت خود را افزایش دهند.
دیدگاهتان را بنویسید