نقش محتوا در بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال(Digital Branding) از جمله موضوعاتی است که در سالیان اخیر توانسته طرفداران بسیاری را پیداکند. علّت این موضوع را شاید بتوان اینطور بیان کرد که دیجیتال مارکتینگ با هزینه کمی که دارد نتایج خوبی را برای یک کسب وکار به همراه میآورد.
تاریخچه بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال در اوایل دهه ۹۰ میلادی بهصورت گستردهای توسط کسبوکارها مورد استفاده قرار گرفت. تا قبل از این تنها کسبوکارهای بزرگی میتوانستند بودجه لازم را برای تبلیغات جذب کنند که از رسانههای صوتی و تصویری فراگیر برای تبلیغاتشان استفاده میکردند.
کسبوکارهای کوچک و متوسط در آن دوره شانس چندانی برای دیده شدن نداشتند. زیرا آنها نمیتوانستند بهسادگی بودجه تبلیغات را در این رسانهها تامین کنند. امّا با مطرح شدن وب و شبکههای اجتماعی این فرصت طلایی در اختیار کسبوکارهای کوچک نیز قرار گرفت تا شانس خود را برای استفاد از بازاریابی آنلاین امتحان کنند.
بازاریابی دیجیتال یا محتوای دیجیتال
واقعیت این است که اگر محتوای دیجیتال را از بازاریابی حذف کنیم چیز چندانی باقی نخواهد ماند. آنچه که به دیجیتال مارکتینگ قدرت میبخشد محتوای تاثیرگذار است. برای اینکه بتوانیم در بازاریابی آنلاین موفق شویم باید محتوا را خوب بشناسیم و از محتوا برای تحقق اهداف بازاریابی خود استفاده کنیم.
انواع محتوای دیجیتال در بازاریابی
اگر میخواهیم بازاریابی دیجیتال موفقی را تجربه کنیم باید به سراغ تولید محتوای دیجیتال برویم. برای ایجاد محتواهای دیجیتال ارزشمند بیش از هر اقدامی باید با انواع محتوا آشنا شویم:
۱- محتوای گرافیک
گرافیک تاثیر مهمی در بازاریابی دارد. یک محتوای گافیکی هویت بصری یک کسب و کار را شکل میدهد. در بازاریابی دیجیتال با انواع محتواهای گرافیکی مواجه هستیم:
لوگو
طراحی لوگو حرفهای به خوبی جایگاه یک کسب وکار را در ذهن مشتری تثبیت میکند. در طراحی لوگو شاهد انواع مختلفی هستیم:
- لوگو تصویری
- طراحی لوگو نوشتاری
- لوگو تلفیقی
برای اینکه یک لوگو بتواند هویت بصری دیجیتال را بسازد، بهتر است به سراغ استودیوهای تولید محتوای دیجیتال که تجربه کافی در این زمینه دارند برویم.
طراحی کاتالوگ دیجیتال
فضای دیجیتال باعث شده است تا نیازهای شرکتها تغییر کند. مفاهیمی نظیر پورتفولیوی دیجیتال، کاتالوگ دیجیتال، رزومه دیجیتال، پوسترهای تبلیغاتی، انواع پستهای اینستاگرامی و… از جمله کلیدواژههایی هستند که در بازاریابی دیجیتال بارها و بارها از آنها استفاده میکنیم.
۲- ویدیو مارکتینگ
همان اندازهای که یک محتوای گرافیکی باعث تقویت بازاریابی دیجیتال میشود، محتواهای تصویری و ویدئویی نیز تاثیرگذار هستند. ویدئو مارکتینگ یا همان بازاریابی ویدئویی از جمله موضوعات ترند در بازاریابی دیجیتال است که به شدت نرخ تبدیل بالایی هم دارد. به همین دلیل در کمپینهای تبلیغاتی از ویدئو، عکس و انیمیشن برای تقویت اهداف بازاریابی استفاده میشود. خلاقیت و نوآوری از موضوعات مهم در تولید محتواهای ویدیویی هستند.
انواع محتوا ویدئویی در بازاریابی دیجیتال
- عکاسی محصول یا عکاسی تبلیغاتی
- ساخت تیزر تبلیغاتی برای معرفی یک شرکت
- موشن گرافیک یا پویانمایی
- لوگوموشن
- تدوین ویدئو
- ویدئوهای رویداد و ویدئوهای تعاملی
موشن گرافیک یکی از انواع محتواهای ویدئویی است که از آن برای اثربخش شدن بازاریابی دیجیتال استفاده میشود. برای سفارش موشن گرافیک بهتر است کار خود را به شرکتهایی بسپاریم که تجربه کافی را در زمینه تولید محتواهای دیجیتال و پویانمایی داشته باشند.
۳- تولید مقاله متنی و سئو سایت
در بازاریابی دیجیتال نباید از قدرت سئو در افزایش ترافیک و فروش بهسادگی گذشت. برای اینکه یک سایت را بهدرستی سئو کنیم و با کلیدواژههای هدف در نتایج گوگل بالا بیاوریم باید به سراغ متخصصانی برویم که به خوبی با اصول سئو آشنا هستند. محتوایی برای سئو یک سایت موثر است که علاوهبر رعایت نکات سئویی مدنظر گوگل، از خوانایی بالایی نیز برخوردار باشد.
امروزه دانش بازاریابی محتوا(Content Marketing) به یکی از حوزههای اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. در کانتنت مارکتینگ سعی میشود تا پیام اصلی بازاریابی را در قالب متن و با استفاده از قدرت کلمات به مخاطب انتقال داده شود. این پیام به هدف آگاهی بخشی، برندینگ یا فروش تهیه میشود. اثربخشی بالای بازاریابی محتوا وسئو در کنار ماندگاری این شیوه از مارکتینگ باعث شده است تا در کمپینهای تبلیغاتی استفاده از این شاخه از بازاریابی اهمیت پیدا کند.
۴- محتوای صوتی
محتوای صوتی و پادکست از جمله شیوههای جدید در بازاریابی دیجیتال است. هر چند این شیوه هنوز جایگاه واقعی خود را در تبلیغات مجازی پیدا نکرده، امّا میتوان از آن به عنوان یک روش تاثیرگذار در کنار سایر محتواهای دیجیتال استفاده کرد. استفاده از نریشن تبلیغاتی در انیمیشنها یا ویدئوهای تبلیغاتی میتواند توجه بیشتری را به سمت یک تیزر بکشاند.
۵- مدیریت شبکه های اجتماعی
مدیریت شبکههای اجتماعی و تولید محتوا برای آنها یکی از موضوعات مهم در بازاریابی دیجیتال است. نرخ تعامل بالایی که در سوشال مدیاها از جمله اینستاگرام ایحاد میشود به بیزینسها کمک میکند تا بتوانند با اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ نتایج شگفتانگیزی را بدست بیاورند.
اینکه وضعیت یک پیج را به خوبی آنالیز کنیم به محتواسازان کمک میکند تا محتواهایی هدفمندتری را برای آینده تولید کنند. تولید، ارزیابی و بهبود سه ضلع مهم در محتوای دیجیتال هستند که در کمپینهای شبکههای اجتماعی نیز باید به آن توجه داشت.
۶- مشاوره و استراتژی
در بازاریابی دیجیتال بدون داشتن استراتژی موفق نمیشوید. این موضوع در تولید محتواهای دیجیتال نیز به شدت مشهود است. برای اینکه بتوانیم یک محتوای دیجیتال اثربخش را در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ خود به مشتربان عرضه کنیم باید استراتژی داشته باشیم. برای تدوین استراتژی باید به سراغ مشاوران کسبوکاری رفت یا از متخصصان صنعت دیجیتال مارکتینگ کمک گرفت.
۷- طراحی و توسعه وب سایت
در تولید محتوای دیجیتال همیشه باید به دنبال زیرساختهایی باشیم که به ما کمک میکند تا بتوانیم رسانههای متعددی را با کمک آن ایجاد کنیم. با طراحی یک سایت بستر مناسبی را برای عرضه محتواهای دیجیتال به مخاطبان خواهید داشت. طراحی سایتهای مختلف مانند:
- سایت خبری
- وب سایت فروشگاهی
- سایت شخصی
- وب سایت شرکتی
- سایت خدماتی
- وب سایت آموزشی
- و…
زمینه را برای انتقال آسان محتوای دیجیتال به مخاطب فراهم میآورند. در طراحی سایت باید هم زمان به هویت بصری، رابط کاربری، تجربه کاربری، سئو و کاربردی بودن توجه کرد. داشتن یک سایت مهمترین ابزار برای تحقق برنامههای بازاریابی دیجیتال است.
سخن پایانی
یک محتوای دیجیتال زمانی برای یک کسبوکار اثرگذار میشود که وایرال شود و توسط مخاطبان بهصورت گسترده ترویج شود. داشتن یک محتوای ویروسی تنها با کمک استراتژی، ایدههای جدید و سناریونویسی شکل میگیرند. در محتواسازی از تجربههای جدید نترسید و سعی کنید همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با بهترین برنامه آموزش خیاطی
برای یادگیری هنر خیاطی باید برنامه آموزش خیاطی جامع داشت که توسط مدرس مجربی تدریس شود. با آکادمیآرامه میتواند خیاطی را اصولی و از صفر تا صد آموزش ببینید.
آموزش دوخت مانتو
با آموزش دوخت مانتو یک خیاط میتواند برای مشتریان خود براساس آخرین مد و فشن روز به دوخت انواع مانتوهای زنانه براساس کاربردهای مختلف بپردازد.
ویژگی افراد خوش پوش چیست؟
ویژگی افراد خوش پوش به آنها کمک میکند تا در فعالیتهای روزمره با اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر مشارکت کنندو احتمال موفقیت خود را افزایش دهند.
آشنایی با ابزارهای ضروری خیاطی
یک خیاط برای اینکه بتواند در کار خود پیشرفت داشته باشد بایستی با انواع ابارهای ضروری در خیاطی آشنا باشد. در این مقاله به معرفی وسایل ضروری برای خیاطی پرداختهایم.
آشنایی با اصول قیمتگذاری در خیاطی
یک خیاط برای اینکه بتواند در بازار فعالیت کند و قیمتهای اصولی را برای خدمات خود به مشتریان اعلام کند باید با اصول قیمتگذاری در خیاطی آشنا باشد.
چگونه دوخت لباس کودک را انجام بدهیم؟
دوخت لباس کودک از جمله مهارتهای مهم در خیاطی است. یک خیاط باید توانایی دوخت انواع لباس نوزادی، بچهگانه و نوجوان را برای دختران و پسران داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید